Virtuele hightechsafari: ‘Everything is neatly corona-proof’

Nieuws | 29 juni 2020

,,Hi guys, you have the scoop on this virtual tour through our factory.’’ In beeld is Kevin Visser, Technology Manager bij busdeurenbouwer Ventura in Bolsward. Wandelend met zijn smartphone toont hij de kantoren, de productiehal en het testcentrum. Niet eerder heeft hij de fabriek op deze wijze aan gasten getoond. Enkele collega’s zijn een moment overrompeld als Kevin ze via zijn smartphone confronteert met een publiek van 20 studenten Industrial Engineering en Management van de Rijksuniversiteit Groningen. Gelukkig zien ze de lol er wel van in.

In de productiehal toont Kevin een lange rij busdeuren die geassembleerd worden. ,,As you can see, everything is neatly corona-proof. Thanks to the large hall with enough space.’’ In zijn webpresentatie eerder die middag, vertelt Kevin over geavanceerde, pneumatische systemen waarmee de busdeuren zijn uitgerust. Een student wil weten hoe het zit met de veiligheid ervan. Kevin houdt zijn linkerhand tussen de deuren terwijl ze dichtgaan. Zodra sensoren zijn hand waarnemen, gaan de deuren alweer open. ,,In all the years that we have been making doors for the buses in London, only one person has become stuck. And that was mainly due to himself, because he was drunk’’, aldus Kevin.

Partner

De virtuele hightechsafari start die middag met een pubquiz. ,,Om erin te komen en het ijs een beetje te breken’’, legt ICD-programmamanager Joost Krebbekx uit. Wie de meeste van de 40 vragen in categorieën als ‘famous engineers’, ‘classic formulas’, ‘famous technology disasters’ en ‘nerdy details’ goed heeft, wint een rit in een Tesla. Theun Prins, directeur en eigenaar van hightechbedrijf YP Your Partner in Drachten, stelt zijn auto hiervoor beschikbaar. Met zijn verhaal over ‘inside and influeance through monitoring and control’ neemt hij de studenten na afloop mee in hoe hij data monitort en analyseert en daarmee klanten ondersteunt bij het voorspellen van onderhoud en productoptimalisatie. ,,Het wordt pas interessant als je data van honderden apparaten verzamelt om interessante gegevens uit te kunnen halen.’’ Twee jaar geleden was dit voor veel bedrijven volgens Prins nog te duur. ,,Tegenwoordig komen bedrijven om in de data, maar hebben geen idee hoe ze motoring en analyse moeten aanpakken. Dat maakt ze onzeker.’’ Prins vertelt al zes jaar in zogenaamde partnerships met bedrijven samen te werken aan maatwerk oplossingen. ,,Zo’n partnership is voor veel bedrijven nieuw, want ze hebben altijd op zichzelf gewerkt. Maar met zoveel data kun je niet meer anders dan samenwerken. ,,If you can’t beet, join them.’’

Power

,,Met kleinere motoren moeten we minder brandstof gebruiken. Dat kan door bijvoorbeeld een generator van een airconditioner dynamisch te gebruiken in combinatie met batterijtechnologie. Dat bespaart al 70 procent van de brandstof. Top, we saved the world!’’ Martijn Favot, Chief Technical Officer bij hightechbedrijf WhisperPower in Drachten, heeft meteen de aandacht van de studenten. Zijn bedrijf zet al jaren in op powertechniek, de combinatie van efficiënt brandstofgebruik met zonne- en windenergie speciaal voor onder andere festivals, de offshore, luxe jachten en vervoer van luxe- en renpaarden. Favot schetst dat elektriciteit wereldwijd gezien wordt als primaire energiebron, maar dat we voorlopig nog wel in een transitie zitten. Hij ziet dat nieuwe technologie maar langzaam door de markt wordt omarmt. ,,De olieprijs van vandaag zorgt ervoor dat zelf stroom opwekken rendabel is, maar daarmee is het grootste probleem niet opgelost. Batterijen, die nodig zijn om stroom te bewaren als we dit niet duurzaam kunnen opwekken, zullen nooit goedkoop zijn.’’ Favot legt uit dat energie in een batterij stoppen en er weer uithalen 20 procent van de energie kost. ,,Daarom kunnen batterij- systemen alleen een oplossing zijn voor tijdelijke stroomvoorzieningen. Zoals batterijen die naast zonneparken worden geïnstalleerd, voor als de opbrengt tekortschiet op bewolkte dagen.’’ Energie is volgens Favot dan ook veel te goedkoop om de noodzakelijke investeringen te kunnen doen om batterijen sterk te verbeteren. Daarom ‘experimenteert’ WhisperPower al zes jaar met de zonneboten in de Dutch Solar Challenge. ,,We doen zo allerlei ervaring op om de energievoorziening van een zonneboot op slimme wijze te organiseren. Zo kan er niet alleen snel, maar vooral ook langdurig gevaren worden.’’ Een van de studenten wil van Favot weten wanneer alle woningen een eigen energievoorziening krijgen en zogenaamd offgrid kunnen. ,,Dat kost 80.000 euro per woning, dat is een enorm bedrag en voorlopig nog niet relevant voor normale woningen.’’