Neopost wint innovatieprijs Logistica Award

Nieuws | 19 oktober 2015

Neopost heeft op 10 november 2015 de prestigieuze Logistica Award gekregen voor de volautomatische verpakkingsmachine die producten exact op maat verpakt. 

Juryvoorzitter René de Koster van de Logistica Award is lovend over Neopost, niet alleen vanwege de machine maar ook vanwege de aanpak van het innovatieproces. ,,De machine is een jaar lang in de praktijk getest en mede op basis van feedback van de klant steeds weer verbeterd. Deze machine heeft alles in zich om een groot succes te worden in de e-commerce-magazijnen. Er is geen enkele andere machine die kan wat de CVP-500 kan”, aldus de hoogleraar van de Erasmus Universiteit en voorzitter van de Stichting Logistica.

Neopost
De machine van Neopost scant de contouren van de producten die moeten worden verpakt en stanst, vouwt en sluit vervolgens zonder menselijke tussenkomst een perfect passende doos. Deze machine bespaart niet alleen karton en opvulmateriaal, maar reduceert ook het volume van de doos met lagere verzendkosten als resultaat. Deze machine is ontwikkeld in samenwerking met Docdata, de fulfilmentspecialist van Bol.com. In het dc in Waalwijk zijn inmiddels meer dan één miljoen zendingen met deze machine verpakt.

Over de Logistica Award
De Logistica Award is een prestigieuze prijs (jury- en publieksprijs) voor de meest innovatieve oplossing in de interne logistiek, die tijdens Logistica wordt uitgereikt. Het aantal aanmeldingen voor de Logistica Award 2015 was dit jaar met 12 stuks een mooi aantal. Opvallend is de goede kwaliteit van de inzendingen en de grote diversiteit aan innovaties. Het is een graadmeter voor de innovatiekracht binnen het logistieke vakgebied. De inschrijvingen liepen uiteen van innovatieve verbeteringen aan bestaande systemen tot concrete oplossingen met een hoge graad van directe toepasbaarheid voor logistieke problemen binnen het eigen bedrijfsproces. De inzendingen werden door een onafhankelijke vakjury beoordeeld aan de hand van een aantal beoordelingscriteria: toepassingswaarde, mate van innovatie, economisch belang, kosteneffectiviteit en creativiteit. Het idee achter de inzending dient een Nederlandse inbreng te hebben.