ICD studiereis: ,,Honderd mensen houden 1.700 robots aan het werk’’
Nieuws | 7 juni 2018
Daar hebben de 31 techneuten, waaronder twee vrouwen, dan ook nauwelijks tijd voor, want zonder camera komen ze al ogen te kort om te zien hoe twee varianten van de Passat en het nieuwe topmodel Arteon van Volkswagen in elkaar worden geschroefd.
Opmerkelijk genoeg is het druk met mensen langs de assemblagelijn. Zodra het koetswerk op de lijn komt, weten monteurs precies wat ze per model moeten doen. In teams van 10 personen doen ze in ongeveer 62 seconden hun handelingen aan wat uiteindelijk een gloednieuwe auto is. Modellen volgestopt met opties wisselen de wat kalere modellen af. ,,Anders halen we onze tacttijd niet’’, legt de rondleider uit. ,,We weten precies hoeveel tijd we per model nodig hebben om de auto aan te kleden. Om de lijn goed in balans te houden worden rijk uitgeruste modellen afgewisseld met eenvoudiger uitvoeringen.’’
Supermarkt
Met behulp van robotarmen worden zware onderdelen gemonteerd, waaronder een panoramadak. Nergens langs de lijn hoeven medewerkers zwaar te tillen of te bukken. Alles is erop gericht dat met gewone handelingen in rustig tempo gewerkt kan worden. Het enige onderdeel dat vol automatisch in de auto’s geplaatst wordt is het dashboard, of de ‘cockpit’ zoals de Duitsers het noemen. Elders in de fabriek wordt die handmatig in elkaar gezet en hier op de lijn plaatst een robotarm met sensoren het onderdeel in volle nauwkeurigheid. Indrukwekkend. Bij de ‘supermarkt’, een soort groot onderdelenmagazijn, vertelt de rondleider dat alle auto’s die we hier zien betaald zijn en dat na bestelling het 6 tot 8 weken duurt om een auto te leveren. ,,Met een ingewikkeld proces van onderdelen bestellen zorgen we dat alles op het juiste moment langs de productielijn staat.’’
Op een andere productielijn worden chassis, motorblok met uitlaten en de wielen gemonteerd. Bij de hybridemodellen is goed te zien waar het accupakket zit. Als het koetswerk volledig is aangekleed brengt een robotlift het naar de eerste etage. Boven de hoofden van medewerkers en bezoekers glijden de koetsen langzaam voorbij, totdat ze hun chassis ontmoeten en hier bovenop geplaatst worden.
Robotcollega
De rondleider vertelt dat verderop op het terrein een hal van 500 vierkante meter staat met maar liefst 1.700 robots. ,,Hier werken 100 mensen, om de robots aan het werk te houden’’. Gek genoeg noemt hij de robots steevast ‘robotcollega’. In totaal vinden 9 duizend mensen werk bij Volkswagen in Emden. In twee shifts leveren ze 1.200 auto’s per dag af. Hoeveel hiervan nabewerking nodig hebben vanwege fabricagefoutjes of niet voldoen aan de kwaliteitseisen wil de ingenieur na afloop niet kwijt. ,,Onze auto’s verlaten de fabriek pas als ze volledig voldoen aan onze kwaliteitseisen.’’