Hightech pubquiz en Teslarit stimuleren online interactie
Nieuws | 20 april 2020
Onze innovatieve bedrijven zouden niet écht vernieuwend zijn zonder alternatieven voor de door coronamaatregelen afgelaste events. Die zijn er dan ook! De eerste online kenniskring en hightechsafari zitten er op. Met succes. Toch blijft de uitwisseling anders dan fysieke bijeenkomsten. De uitdaging: hoe stimuleer je online interactie?
Het mag dan het eerste ICD-Webinar zijn, als host navigeert programmamanager Joost Krebbekx behendig door de online meeting. Maar liefst 23 R&D-ers nemen deel aan deze eerste online Kenniskring New Product Innovation. Gastspreker is Ferdinand Coehoorn, Manager Research & Development bij Assa Abloy entrance systems in Heerhugowaard. Hij doet verslag van de innovatiemethodieken van vijf van onze bedrijven. Zo ontstaat een benchmark voor New Product Innovation. Net als in zijn ‘vlootschouw’ houdt Coehoorn in zijn presentatie de bedrijven tegen het licht. Moet je innovatie splitsen van de dagelijkse business? Is samenwerking met kennisinstellingen noodzakelijk? En hoe maak je keuzes? Wat pak je aan en wat niet? Hij stelt de vragen vooral om te triggeren, om interactie op gang te helpen. Wie niet aan het woord is heeft zijn microfoon uit en wie een vraag heeft steekt zijn hand op of meldt dit in de chat en krijgt het woord. Het is een eerste experiment en volgens Krebbekx geslaagd met positieve reacties na afloop. ,,We gaan we er zeker mee door!’’
Van bezoek naar webinar
Met de ‘intelligente lockdown’ half maart ziet Krebbekx alle activiteiten van de samenwerkende hightechbedrijven in het water vallen. Maar dat is voor korte duur. ,,We zijn niet voor niets een innovatief bedrijvencluster. Meteen hebben we de mogelijkheden voor online meetings onderzocht en in gang gezet. Het resultaat is dat kenniskringen zoveel mogelijk online doorgaan.’’ Net als de hightech safari’s voor studenten. Studievereniging Paradoks van de Universiteit Twente beleeft half april de primeur: een webinar op maat in plaats van een bezoek. Met volgens Krebbekx goede inhoudelijke presentaties van de ICD-bedrijven. ,,De wijze waarop die aan elkaar zijn overgedragen was erg professioneel.’’ Toch blijft ook hier de interactiviteit nog wat achter ten opzichte van bedrijfsbezoeken. ,,Daar moeten we nog wat op bedenken.’’
Hightech Pubquiz
Nog geen tien dagen later komen de studieverenigingen Scintilla (Electrical Engineering) en Arago (Natuurkunde) van de Universiteit Twente ‘langs’ voor een online hightechsafari. Inmiddels nagedacht over het stimuleren van de interactie heeft het ICD een online hightech pubquiz samengesteld. ,,Zo willen we de studenten stimuleren om actief mee te doen,.’’ Aan de high tech inhoud ligt het niet, die is boeiend genoeg weet Krebbekx uit ervaring. Waarom de studenten nu wél zullen meedoen? ,,De hoofdprijs van de pubquiz is een rondrit met een Tesla. Ik denk dat we ze daarmee wel enthousiast kunnen krijgen, de aanmeldingen stromen al binnen.’’