‘Goed advies studiekeuze omdat je weet wat er speelt’

Nieuws | 30 september 2019

Jan Molenaar (L), docent natuur- en wiskunde, is enthousiast over de Hololens.

Rienkje Postma van ROC Friese Poort Sneek, Jan Molenaar van het ESDAL-college in Emmen en Feike Vermaning van AMS in Franeker horen eerst een verhaal van innovatiemanager Anne Gerben Terpstra van PerkinElmer. Hij vertelt hoe boeren met data-analyse de gezondheid van hun koeien kunnen bepalen. ,,Dit is niet alleen goed voor het welzijn van de dieren, ook de kwaliteit van zuivelproducten gaat omhoog en boeren besparen bovendien geld omdat koeien langer gezonder leven.’’ Daarna volgt een lezing van directeur en eigenaar van YP Your Partner, Theun Prins: ,,Met augmented reality laat zien hoe we in de toekomst gaan samenwerken. Zien is immers geloven en niet alleen op filmpjes’’. De docenten zien voorbeelden van hoe data allerlei nuttige, maar ook leuke aspecten aan de realiteit kan toevoegen. Prins: ,,Directe interactie met de data, dat is wat we willen. Dat kan nu met de Hololens. De technologie staat nog in de kinderschoenen, maar het heeft grote potentie’’. 

Stap verder

Molenaar, docent natuur- en wiskunde, is enthousiast over de Hololens. ,,Maar wat heb ík hier nog aan, ik ga over een jaar met pensioen? Dit is voor jongelui!’’ Prins legt met een voorbeeld uit dat augmented reality ook voor hem interessant is. ,,De IKEA-catalogus komt straks niet meer in de brievenbus, maar met een speciale bril en een internetverbinding kun je thuis gewoon je eigen woonkamer inrichten met zelf gekozen meubels.’’ Dat idee zet Molenaar aan het denken. ,,Vroeger gaf ik natuurkunde op een saaie manier. Tegenwoordig kan ik al veel visualiseren, maar met de Hololens kun je nog een stap verder. Dat maakt het geven van onderwijs leuker en leerlingen ervaren de leerstof.’’ 

Ontwikkelteam

De docenten vinden de middag nuttig. Samen met anderen vormen ze een zogenaamd docent ontwikkel team kortweg DOT. Allerlei onderwerpen behandelen ze, waaronder het jezelf goed op de hoogte brengen van wat er in de bedrijven speelt. Vermaning, docent wis-, natuur- en scheikunde: ,,Sommige collega’s komen 40 jaar lang de school niet uit. Met speciale programma’s stimuleren wij ze om hun licht op de steken in de bedrijven waar onze leerlingen na hun studie gaan werken. En als je weet er speelt kun je leerlingen pas goed adviseren bij hun studiekeuze.’’